The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą (Londyn 2025)

Galeria - ciekawe miejsca na trasie naszych rejsów

Historia i przyczyny powstania

Bariera na Tamizie (The Thames Barrier) to monumentalna konstrukcja, która chroni Londyn przed zalaniem. Jej budowa była konsekwencją dramatycznych wydarzeń – katastrofalnej powodzi z 1953 roku, która zniszczyła tysiące domów i pochłonęła setki ofiar na wschodnim wybrzeżu Anglii i Holandii. Powódź uświadomiła Brytyjczykom, że sama Tamiza, przy odpowiednich warunkach sztormowych i przypływowych, może stać się zagrożeniem dla stolicy. W 1966 roku rozpoczęto badania nad sposobami zabezpieczenia Londynu, a w 1972 zatwierdzono ostateczny projekt bariery. Budowa ruszyła dwa lata później, a zakończono ją w 1982 roku. Oficjalne otwarcie nastąpiło 8 maja 1984 roku.
Autorem koncepcji mechanizmu obracanych grodzi był Charles Draper, który zainspirował się... klapką w pralce automatycznej. To właśnie stamtąd zaczerpnął ideę półkolistej grodzi, która może się obracać w osi. Konstrukcję opracował zespół inżynierów z Rendel, Palmer & Tritton, natomiast wykonawcą była firma Cleveland Bridge UK Ltd.

Jak działa bariera?

Thames Barrier składa się z 10 przęseł – osiem ruchomych stalowych grodzi i dwa przęsła stałe przy brzegach. Grodzie mają od 20 do 61 metrów szerokości i ważą około 3700 ton każda. Gdy są opuszczone, leżą płasko na dnie rzeki, a gdy zachodzi potrzeba – podnoszą się, obracając się do pionu, blokując przepływ wody.

Ciekawostki techniczne:

  • Bariera ma 520 metrów długości i może całkowicie odciąć przepływ Tamizy.

  • Każda z ruchomych grodzi napędzana jest silnikami o mocy ponad  100 kW, kontrolowanymi z centralnego centrum sterowania.

  • Bariera może być w pełni zamknięta w ciągu 75-90 minut, ale często zamyka się ją tylko częściowo.

  • Jej żywotność szacowano pierwotnie na 50 lat (do 2030), ale dzięki modernizacjom może działać nawet do 2070 roku.

Przy przepłynięciu przez barierę jednoatki mają obowiązki komunikacyjne:

Zgodnie z wytycznymi Port of London Authority (PLA), każda jednostka wyposażona w sprawny radioodbiornik VHF powinna:

  • Zgłosić swoje zamiary do London VTS na kanale VHF 14 przed wejściem do Thames Barrier Control Zone lub opuszczeniem przystani w tym rejonie. Strefa kontrolna Thames Barrier obejmuje obszar od Margaretness do Blackwall Point.

  • Uzyskać zgodę na przejście przez barierę i stosować się do wskazanych przęseł, które są otwarte dla żeglugi (oznaczone zielonymi strzałkami). Przęsła dostępne dla żeglugi, to od B do G są otwarte, z różnymi szerokościami i głębokościami. Przęsła A, H, J i K są zamknięte dla żeglugi.

  • Utrzymywać nasłuch na odpowiednich kanałach VHF, aby być na bieżąco z informacjami dotyczącymi warunków nawigacyjnych i ewentualnych zmian w ruchu statków.

W przypadku jednostek bez sprawnego radia VHF (np. małych jachtów, łodzi wiosłowych, kajaków), obowiązują specjalne zasady:

  • Przepływanie przez barierę powinno odbywać się przez najbardziej wysunięte na północ (w kierunku wschodnim) lub południe (w kierunku zachodnim) przęsło, które jest otwarte i ma odpowiednią głębokość.

  • Zachowanie szczególnej ostrożnościi unikanie manewrów w rejonie bariery, szczególnie gdy inne jednostki są w pobliżu.

Podsumowanie – technika, która zapiera dech

The Thames Barrier to coś więcej niż tylko „bariera”. To żywa konstrukcja, która pracuje cicho, w tle wielkiego miasta, dbając o bezpieczeństwo milionów ludzi. Oglądana z wody robi ogromne wrażenie – stalowe łuki wyrastające z rzeki przypominają nieco futurystyczne katedry lub elementy filmu science-fiction.
Dla każdego żeglarza, który płynie do lub z Londynu – przepłynięcie przez Thames Barrier to jedno z najbardziej pamiętnych doświadczeń. To moment, kiedy technologia i przyroda spotykają się w jednym miejscu, a człowiek czuje zarówno swoją siłę, jak i zależność od żywiołu.

The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą | Charter.pl foto: Katarzyna Kowalska