The Thames Barrier - strażnik Londynu przed wodą (Londyn 2025)
Galeria - ciekawe miejsca na trasie naszych rejsów
Historia i przyczyny powstania
Bariera na Tamizie (The Thames Barrier) to monumentalna konstrukcja, która chroni Londyn przed zalaniem. Jej budowa była konsekwencją dramatycznych wydarzeń – katastrofalnej powodzi z 1953 roku, która zniszczyła tysiące domów i pochłonęła setki ofiar na wschodnim wybrzeżu Anglii i Holandii. Powódź uświadomiła Brytyjczykom, że sama Tamiza, przy odpowiednich warunkach sztormowych i przypływowych, może stać się zagrożeniem dla stolicy. W 1966 roku rozpoczęto badania nad sposobami zabezpieczenia Londynu, a w 1972 zatwierdzono ostateczny projekt bariery. Budowa ruszyła dwa lata później, a zakończono ją w 1982 roku. Oficjalne otwarcie nastąpiło 8 maja 1984 roku.
Autorem koncepcji mechanizmu obracanych grodzi był Charles Draper, który zainspirował się... klapką w pralce automatycznej. To właśnie stamtąd zaczerpnął ideę półkolistej grodzi, która może się obracać w osi. Konstrukcję opracował zespół inżynierów z Rendel, Palmer & Tritton, natomiast wykonawcą była firma Cleveland Bridge UK Ltd.
Jak działa bariera?
Thames Barrier składa się z 10 przęseł – osiem ruchomych stalowych grodzi i dwa przęsła stałe przy brzegach. Grodzie mają od 20 do 61 metrów szerokości i ważą około 3700 ton każda. Gdy są opuszczone, leżą płasko na dnie rzeki, a gdy zachodzi potrzeba – podnoszą się, obracając się do pionu, blokując przepływ wody.
Ciekawostki techniczne:
-
Bariera ma 520 metrów długości i może całkowicie odciąć przepływ Tamizy.
-
Każda z ruchomych grodzi napędzana jest silnikami o mocy ponad 100 kW, kontrolowanymi z centralnego centrum sterowania.
-
Bariera może być w pełni zamknięta w ciągu 75-90 minut, ale często zamyka się ją tylko częściowo.
-
Jej żywotność szacowano pierwotnie na 50 lat (do 2030), ale dzięki modernizacjom może działać nawet do 2070 roku.
Przy przepłynięciu przez barierę jednoatki mają obowiązki komunikacyjne:
Zgodnie z wytycznymi Port of London Authority (PLA), każda jednostka wyposażona w sprawny radioodbiornik VHF powinna:
-
Zgłosić swoje zamiary do London VTS na kanale VHF 14 przed wejściem do Thames Barrier Control Zone lub opuszczeniem przystani w tym rejonie. Strefa kontrolna Thames Barrier obejmuje obszar od Margaretness do Blackwall Point.
-
Uzyskać zgodę na przejście przez barierę i stosować się do wskazanych przęseł, które są otwarte dla żeglugi (oznaczone zielonymi strzałkami). Przęsła dostępne dla żeglugi, to od B do G są otwarte, z różnymi szerokościami i głębokościami. Przęsła A, H, J i K są zamknięte dla żeglugi.
-
Utrzymywać nasłuch na odpowiednich kanałach VHF, aby być na bieżąco z informacjami dotyczącymi warunków nawigacyjnych i ewentualnych zmian w ruchu statków.
W przypadku jednostek bez sprawnego radia VHF (np. małych jachtów, łodzi wiosłowych, kajaków), obowiązują specjalne zasady:
-
Przepływanie przez barierę powinno odbywać się przez najbardziej wysunięte na północ (w kierunku wschodnim) lub południe (w kierunku zachodnim) przęsło, które jest otwarte i ma odpowiednią głębokość.
-
Zachowanie szczególnej ostrożnościi unikanie manewrów w rejonie bariery, szczególnie gdy inne jednostki są w pobliżu.
Podsumowanie – technika, która zapiera dech
The Thames Barrier to coś więcej niż tylko „bariera”. To żywa konstrukcja, która pracuje cicho, w tle wielkiego miasta, dbając o bezpieczeństwo milionów ludzi. Oglądana z wody robi ogromne wrażenie – stalowe łuki wyrastające z rzeki przypominają nieco futurystyczne katedry lub elementy filmu science-fiction.
Dla każdego żeglarza, który płynie do lub z Londynu – przepłynięcie przez Thames Barrier to jedno z najbardziej pamiętnych doświadczeń. To moment, kiedy technologia i przyroda spotykają się w jednym miejscu, a człowiek czuje zarówno swoją siłę, jak i zależność od żywiołu.
Najbliższe rejsy
Anglia, Francja

Termin: 23 - 30.05.2025 4800 zł/os Southampton i kanał La Manche - rejs pływowy
Czytaj więcej »Grecja (Cyklady)

Termin: 14 - 21.06.2025 4300 zł/os Grecja - Cyklady
Czytaj więcej »Szwecja, Finlandia

Termin: 14 - 21.06.2025 5500 zł/os Bałtyk: Sztokholm, Alandy, Turku
Czytaj więcej »Polecamy


