Kaucja zwrotna za jacht

Kaucja zwrotna za jacht

Kaucja za jacht jest to depozyt, który pozostawiamy u armatora na wypadek ewentualnych szkód i strat powstałych podczas rejsu. Wysokość kaucji jest zazwyczaj tożsama z wysokością udziału własnego ubezpieczenia casco jachtu.

Przy przejęciu jachtu kaucja powinna zostać zdeponowana u armatora zgodnie z obowiązującym cennikiem. Wysokość kaucji związana jest z wartością jachtu (rocznik, model, wyposażenie) i rodzajem wód na jakich żeglujemy. Na egzotycznych wodach np. na Karaibach, Seszelach czy w Tajlandii wysokość kaucji będzie zdecydowanie wyższa. Jest to związane z dostępnością serwisów czy części zamiennych.
Kaucja zazwyczaj wynosi od tysiąca euro do pięciu tysięcy w Europie. Rejony egzotyczne mogą mieć znacząco wyższe kaucje.

Kaucję można wpłacić gotówką lub poprzez blokadę środków na karcie kredytowej (uwaga: niektórzy armatorzy dopuszczają wyłącznie kartę kredytową). Kaucję należy wpłacić również wówczas, gdy jacht zostanie wyczarterowany wraz ze skipperem. W przypadku zaniedbania i/lub utraty jednego lub więcej elementów wyposażenia, czarterujący ponosi pełne koszty, lecz jedynie do wysokości kaucji.

Jeśli czarterujący zwróci jacht w dobrym stanie i w określonym terminie, kaucja zostanie zwrócona bez potrąceń. W dniu oddania jachtu, po sporządzeniu dokumentu odbioru „Check Out” w biurze armatora dostaniemy dokument zdjęcia blokady na kwotę kaucji. Może jednak ona nie pokazać się od razu na naszym koncie. W zależności od banku i regionu żeglugi, zdarzało nam się że dopiero po jakimś czasie środki były znowu dostępne. Zdarza się, że na zwolnienie środków czekamy nawet do 2-3 tygodni od zakończenia czarteru.
W przypadku gotówki otrzymujemy od razu kopertę zamkniętą przy nas, z naszą kaucją.

Do najczęstszych powodów utraty kaucji należą:

  • wciągnięcie muringu,
  • uszkodzeniu burty lub części podwodnej kadłuba,
  • zablokowanie, zapchanie toalety jachtowej lub zbiornika na fekalia,
  • awaria silnika przyczepnego po pontonu,
  • zgubienie odbijaczy czy poduszek itd.
  • podarcie żagli,
  • zgubienie, zniszczenie wyposażenia jachtu.

Czasami w ofertach firm zdarzają się czartery tzw. „Czartery bez kaucji”. Tacy armatorzy jak np.: Navigare Yachting czy Dream Yacht Charter proponują specjalne pakiety czarterowe, które uwzględniają ubezpieczenie zamiast kaucji.