Odbiór jachtu

Odbiór jachtu

Przy odbiorze jachtu korzystamy z check listy, którą otrzymujemy od armatora. Punkt po punkcie sprawdzamy wszystkie elementy jachtu i wyposażenia.

Najpierw oglądamy jacht z zewnątrz: burty, rufa, dziób, czy nie ma zadrapań, otarć lub innych uszkodzeń.

Następnie wchodzimy na jacht i zaczynamy od pokładu oraz kokpitu sprawdzając:
1. relingi - czy dobrze trzymają, czy stójki nie są wykrzywione
2. luki - czy nie mają pęknięć, zarysowań lub innych uszkodzeń
3. ster, autopilot i przyrządy nawigacyjne - czy działają oraz czy język ustawiony w urządzeniu nam odpowiada, warto dowiedzieć się czy wskazanie echosondy jest skalibrowane od linii wodnej/pod kilem/od miejsca montażu czujnika?
4. daszek przeciwsłoneczny - tzw. "bimini" - stan materiału, czy nie ma rozdarć, stan stelażu metalowego
5. ponton, silnik, wiosła, zbiornik paliwa oraz wyposażenie uzupełniające: pompka, łatki - czy są i w jakim są stanie
6. odbijacze - trzeba policzyć ile ich mamy
7. bosak
8. kabestany i korby - czy działają (zwłaszcza, jeśli są elektryczne)
9. kotwicę, łańcuch i windę kotwiczną, zapasową kotwicę - warto sprawdzić działanie windy (często wymaga to uruchomienia silnika)
10. koło ratunkowe, pławka świetlna
11. rumpel awaryjny – obowiązkowo musi być na pokładzie
12. wąż do wody słodkiej, kable do zasilania jachtu z lądu
13. trap - warto sprawdzić, czy nie jest pęknięty lub złamany

W przypadku jachtów żaglowych sprawdzamy dodatkowo:
1. żagle
2. szoty
3. fały, aby mieć pewność że będziemy mogli swobodnie postawić i zrzucić żagle oraz żeglować z ich wykorzystaniem

Pod pokładem:
1. radiotelefon, można zrobić test wewnętrzny urządzenia lub ustawić nasłuch na #16 i poczekać
2. stół nawigacyjny, przeglądamy mapy i locje, tak aby móc prowadzić nawigację, sprawdzamy lornetkę
3. silnik, czy nie ma wycieków,
4. części zapasowe i narzędzia (wirnik pompy wodnej, pasek klinowy, ewentualnie filtry)
5. środki ratunkowe, ile ich jest oraz gdzie się znajdują, środki pirotechniczne, apteczkę jachtową
6. pompy zęzowe - czy działają w trybie automatycznym
7. elektronikę jachtową, światła nawigacyjne, światła pod pokładem,
8. instalację wody słodkiej,
9. toalety, czy pompy działają,
10. prysznic + prysznic na pokładzie, jeśli jest
11. akumulatory - czy się nie grzeją

Kambuz:
1. kuchenka gazowa, zapalarka lub zapałki albo zapalniczka
2. kran i zlew, czy woda leci, czy odpływ jest drożny
3. wyposażenie kuchni, czy mamy wszystkie talerze, miski, kubki, sztućce, garnki itp.
4. lodówka, czy chłodzi

Kajuty:
1. bulaje, luki, czy nie ma śladów przecieków
2. oświetlenie
3. pościel, czy jest wystarczająca ilość
4. szafki, czy coś nie jest uszkodzone, urwane

Wyposażenie opcjonalne:
1. odsalarka - wymaga instruktażu, warto mieć na pokładzie zapasowy filtr wody zaburtowej
2. agregat prądotwórczy - wymaga instruktażu, warto mieć podstawowe części zamienne: wirnik pompy wodnej i pasek klinowy


Po podpisaniu check listy musimy zadbać o to aby wszystkie elementy jachtu w tej samej ilości wróciły na koniec rejsu. Z każdej brakującej rzeczy lub uszkodzenia zostaniemy rozliczeni.