Pointe-à-Pitre

Pointe-à-Pitre

Karaiby i okolice - Gwadelupa

Wyszukaj i zarezerwuj jacht do czarteru

Gwadelupa, będąca dużą, zamieszkałą przez 330 tys. ludzi wyspą składa się z dwu części (wysp) nazwanych trochę przekornie: wysoko wyniesiona, górzysta wyspa o zdecydowanie większej powierzchni nazywa się Basse Terre (co znaczy (fr.): niska ziemia), natomiast płaska, mniejsza nosi nazwę Grande Terre (co znaczy(fr.): duża ziemia). Obydwie części wyspy są oddzielone wodą (Riviere Sallee), z uwagi jednak na niewielką głębokość przejście tamtędy jest możliwe jedynie dla jednostek o zanurzeniu do 2 m.

Gwadelupa wraz z sąsiednimi niewielkimi wysepkami Marie Galante i Les Saints stanowi departament zamorski Francji – a więc jest to obecnie teren Unii Europejskiej.

Na wyspie są 3 porty wejścia: Deshaies, Basse Terre i Poite a Pitre. Pointe a Pitre jest największym miastem na wyspie, oferującym pełny wachlarz usług naprawczych oraz wszelkiego rodzaju zaopatrzenie. Oczywiście należy mieć świadomość, że wyspa znajdująca się z dala od metropolii ma ograniczoną autonomiczność – więc w zaopatrzeniu mogą być braki.

Pointe a Pitre leży na Grande Terre, w miejscu połączenia tej wyspy z Basse Terre. Z uwagi na bardzo dobrą marinę, położoną blisko centrum miasta – co stanowi znakomitą bazę do zwiedzania wyspy (liczne wypożyczalnie samochodów, sklepy, restauracje i bary) – polecam ten port jako miejsce postoju na Gwadelupie. Koszt postoju w marinie 16 metrowego jachtu z 12 osobową załogą wynosi ok. 50 euro / dobę (w tym prąd, woda, toalety i prysznice).

Posterunek celny i imigracyjny znajduje się w marinie i jest czynny od 0800-1600 w dni robocze. Obsługa mariny jest bardzo sympatyczna i służy pomocą.

Z uwagi na stosunkowo drogie taksówki, polecam wynająć samochody (np. w firmie JumboCar która ma oddział niedaleko mariny) i w ten sposób zwiedzić wyspę – zwłaszcza, że ruch jest tu prawostronny.

Koszt wynajęcia 9-cio osobowego busa na dobę nie powinien przekroczyć 90 euro, małe samochody 5-cio osobowe (typu: renault clio) można mieć już za 40 euro/dobę.

Szczególnie warta uwagi jest Basse Terre z bardzo malowniczo poprowadzonymi drogami przez góry. Liczne punkty widokowe pozwolą zrobić wspaniałe zdjęcia Gwadelupy jak i sąsiednich wysepek. Polecam przejazd w poprzek wyspy drogą "route de la traverse". W części wyspy zwanej Grande Terre znajduje się dużo pięknych plaż z niewielkimi, acz uroczymi rafami koralowymi.

Les Saints

Jest to grupa 4 malowniczych wysp będących łącznie z Gwadelupą departamentem zamorskim Francji – ten stan trwa praktycznie od początku okresu kolonizacji. Spośród tych wszystkich wysp jedynie na Terre d'en Haut znajduje się miasteczko: Bourg des Saints; na pozostałych wyspach: Grand Ilet, Ilet Cabrit i Terre d'en Bas żadnych większych osad nie ma. Poszukując spokojnego kotwicowiska z dala od cywilizacji, proponuję wybrać Ilet Cabrit, Terre d'en Bas lub zachodnią część Terre d'en Haut. Odprawę celno-paszportową należy zrobić na Gwadelupie. Wiele jachtów po drodze na Gwadelupę zatrzymuje się na Les Saints nawet na kilka dni bez odprawy – nie powoduje to specjalnych problemów, aczkolwiek nie jest legalne.

Postój w urokliwych zatoczkach może dostarczyć wielu wspaniałych wrażeń. Warto wiedzieć, że na wyspie Terre d'en Bas można spotkać bodajże najwięcej iguan spośród wszystkich wysp archipelagu Karaibów.

Warto na przynajmniej jeden dzień zatrzymać się na kotwicowisku przy Bourg des Saintes (wyspa Terre d'en Haut), aby wypożyczając skuter zwiedzić wyspę wraz z pięknie odrestaurowanym fortem Napoleon wzniesionym w 1867 roku na wzgórzu w północnej części wyspy. Wspaniałym uzupełnieniem muzeum w forcie są ogrody wypełnione kaktusami, drzewami aloesu i innymi okazami miejscowej roślinności.

Zainteresowanym żeglowanie na Karaibach polecamy książkę:  „Karaiby dla żeglarzy – poradnik subiektywny” . Jest to rodzaj poradnika, locji opisującej warte odwiedzenia wyspy na karaibskim szlaku. Dobór wysp – zgodnie z tytułem – jest podyktowany subiektywnymi doświadczeniami autora. W książce zawarte są informacje przydatne przy planowaniu trasy jak również opisy wysp i ich historia. Zapewne będzie to pozycja przydatna każdemu, kto się na Karaiby wybiera na dłużej lub krócej.