St. Kitts

St. Kitts

Karaiby i okolice - St. Kitts i Nevis

Położenie: 17°35'54" N, 62°37'53" W

Wyszukaj i zarezerwuj jacht do czarteru

Obecnie obie wyspy stanowią niezależne państwo, chociaż historia tych terenów jest bardzo burzliwa. W roku 1623 wylądowała tu ekspedycja brytyjska, zakładając na St.Kitts pierwszą kolonię angielską na Karaibach. Niedługo później dotarli tu Francuzi i wspólnie z Anglikami wymordowali ok. 2000 rodowitych mieszkańców wyspy. Następnie przez 150 lat trwały walki między Anglikami a Francuzami o kontrolę nad wyspą, zakończone traktatem Wersalskim z 1783 roku przyznającym wyspy St.Kits i Navis Wielkiej Brytanii.

Jedynym portem wejścia jest miasto Basseterre położone na południowo-zachodnim krańcu wyspy (założone przez Francuzów, obecnie stolica wyspy i państwa). Nowo wybudowana marina jachtowa znajduje się nieopodal terminala pasażerskiego (również nowa inwestycja) – Port Zante.  Cumowanie w marinie odbywa się między dalbami, dostępna jest woda i prąd. Koszt postoju w marinie jest uzgadniany indywidualnie i trudno powiedzieć od czego zależny. Opłata dobowa płatna na rzecz władz portowych wynosi 40 USD, bez względu na to gdzie się stoi (port/marina/kotwica). Alternatywą dla mariny jest postój na kotwicy we wschodniej części zatoki, nieopodal posterunku straży granicznej. Po zacumowaniu należy niezwłocznie udać się do posterunku celnego w celu dokonania odprawy. Celnicy urzędują w porcie handlowym, odległym o około 2 km od mariny (przyjemny 30 minutowy spacer bulwarem nadmorskim w kierunku wschodnim). Koszt odprawy jachtu 16 metrowego z 12 osobową załogą wynosi 25 USD (Uwaga: istotny jest tu podział na załogę i pasażerów; pasażerowie płacą dodatkowo 3 USD/os). Posterunek celny jest czynny pn-pt: 0600-1900, sobota: 0600-0900, niedziela 1500-1700. Odprawa w weekend jest dodatkowo obciążona opłatą (z reguły 10 EC, ale może być więcej). Uwaga: pozostanie na St.Kitts na czas dłuższy niż 24 godziny wymaga wykupienia wizy w cenie 100 USD/os. (!). Nawet w przypadku kilkudniowego postoju, odprawę wyjściową można zrobić łącznie z wejściową. Chcąc kotwiczyć w innych zatokach lub na wyspie Navis należy to zgłosić celnikom i uwzględnić w formularzu imigracyjnym. Przejście na Navis wymaga dodatkowej odprawy (bezpłatnej). Polecam jednak wybrać się na cały dzień na wyspę Navis, korzystając z lokalnego promu. Wypływa z St.Kitts o 0900 i wraca o 1800 – kosztuje zaledwie kilka USD/os.
W sezonie żeglugowym codziennie do terminale Port Zante przybija jeden lub dwa potężne statki wycieczkowe przywożące na wyspę po 1500 – 3500 turystów ze Stanów Zjednoczonych i Europy. Wpływa to znakomicie na rozwój usług turystycznych oraz lokalnego rzemiosła i handlu – jest to dobre miejsce do zakupienia pamiątek z Karaibów.
Sklepy znajdują się niedaleko mariny, podobnie jak wypożyczalnie samochodów. W celu zwiedzenia wyspy najkorzystniej jest pożyczyć samochód np. z firmy Thrifty TDC (niedaleko rynku w Basseterre). Za niewielki samochód z klimatyzacją należy zapłacić ok 50 USD/dobę, dodatkowo kierowca jest zmuszony wykupić lokalne prawo jazdy (ważne 3 miesiące, kosztuje 24 USD), wydawane jest na podstawie Międzynarodowego Prawa Jazdy. Pozostałymi dwiema możliwościami zwiedzenia wyspy są: wynajem busa z kierowcą-przewodnikiem (ok. 25 USD/os) lub całodzienna przejażdżka pociągiem turystycznym objeżdżającym wyspę po starych torach kolei do transportu cukru (100 USD/os).
Decydując się na samochód (co polecam), najlepiej zacząć zwiedzanie od fortu St.Charles posadowionego na wzgórzu Brimstone Hill. Jest to stara twierdza brytyjska, usytuowana w strategicznym miejscu, pozwalająca kontrolować ruch w całej zatoce i umożliwiająca wczesne ostrzeganie przed nadciągającą flotą francuską. Obecnie znajduje się tam muzeum wyspy St.Kitts wraz z ekspozycją upamiętniającą kilkumiesięczną obronę fortu przez 1000 żołnierzy brytyjskich przeciwko 8000-tysięcznym oddziałom Francuzów. Kontynuując trasę wokół wyspy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, jest okazja obejrzeć liczne plantacje trzciny cukrowej (część z nich jest zamieniona w luksusowe hotele) oraz charakterystyczne dla tej wyspy wiatraki używane do produkcji cukru.
Popołudniowym punktem programu zwiedzania może być kąpiel w oceanie na jednej z licznych, uroczych plaż znajdujących się w południowo-wschodniej części wyspy. Obfitującym w piękne widoki jest przejazd na południowy cypel wyspy – do zatok Banana Bay i Major's Bay.